تألیفات

کتاب امام علی (ع)دردانه آفرینش

این کتاب درسال 1383توسط مولف وبااستنادبه تمام کتب ومتون معتبردرباه زندگی امیرمومنان حضرت علی (ع) نگاشته شده است ودرباره این کتاب همین بس که:آب دریارااگرنتوان کشید    پس به قدرتشنگی بایدچشید


http://s5.picofile.com/file/8130473350/444.jpg

کتاب مدیریت و رهبری آموزشی اثربخش

مدیریت و رهبری آموزشی را می توان نقطه عطفی در سیر توسعه وتحول نظام آموزشی دانست و با ورود به قرن بیستم اهمیت آن برای نظام­های آموزشی بیش از پیش نمایان شده است. همچنین تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش مبتنی بر آرمان‌های بلند نظام اسلامی باید معطوف به چشم‌اندازی باشد که در افق روشن 1404، ترسیم‌گر ایرانی توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه با هویتی اسلامی انقلابی، الهام‌بخش جهان اسلام همراه با تعاملی سازنده و مؤثر در عرصه روابط بین‌المللی باشد. هرچند در سه دهه گذشته تلاش‌های وافر و قابل تقدیری از سوی مسئولان و دست‌اندرکاران نظام تعلیم و تربیت برای بهبود و اصلاح نظام آموزشی کشور به عمل آمده که خوشبختانه نتایج مثبت و مفیدی نیز بر جای گذاشته است؛ لیکن هنوز آموزش و پرورش با چالش‌های جدی روبه‌رو است و برونداد آن در طراز جمهوری اسلامی ایران و پاسخگوی تحولات محیطی و نیازهای جامعه نمی‌باشد. از این رو، تأکیدات حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی مبنی بر ضرورت تحول بنیادین در آموزش و پرورش با تکیه بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی ـ ایرانی و تدوین الگویی اسلامی ـ ایرانی برای تحول و پرهیز از الگوهای وارداتی، کهنه و تقلیدی محض، چراغ راه برون‌رفت از چالش‌های نظام آموزشی کشور می‌باشد. بنابراین زمینه‌سازی برای دستیابی به استانداردهای آموزشی و مدیریتی در مدارس، زمینه‌سازی به منظور ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی مدارس،  حرکت به سوی نهادینه­سازی نگاه تعالی بخش در فرآیندهای مدیریتی، ایجاد وفاق سازمانی از طریق توسعه فرهنگ کار گروهی در مدرسه، ترویج و تقویت سیستم خود ارزیابی در راستای بهبود و تعالی عملکرد مدیریت و رهبری در مدرسه، افزایش انگیزه مدیران و دیگر کارکنان برای بهبود عملکرد و توسعه و تقویت مشارکت کارکنان، دانش‌آموزان و اولیاء در امر راهبردی و مدیریت مدرسه را از اهداف کیفی برنامه­های تحول بنیادین می باشد.  از آنجا که آموزش و پرورش تمام ساحتی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مورد تأکید است و ملاک تربیت در همه بخش­ ها نیز فطرت انسانی است. در ارتقای کیفیت یاددهی و یادگیری، رهبری و مدیریت آموزشی از اهمیت به­ سزایی برخوردار است، عوامل و بخش­ های متعدد مدرسه باید در این مسیر هم جهت شوند و این نکته نیز با آگاهی مدیران از ویژگی­ها و راه­های تحقق مدرسه کیفی عملی می­شود، طرح تحول مدیریت مدرسه نقطه آمال ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش است .این طرح از درون مدرسه رقم می خورد و مهمترین بخش از نظام تعلیم و تربیت است. در نهایت تغییر و تحول در رهبری و مدیریت آموزشی موجب می­شود نظام مدرسه به یک نظام شیشه ای و شفاف برای همگان تبدیل شود که می تواند نتایج و اثرات مفیدی را بر کیفیت بخشی به نظام آموزش و پرورش داشته باشد.  بنابراین امروزه اهمیت مدیریت و رهبری موثر در سازمان­های آموزشی به صورت روزافزون مورد توجه قرار گرفته است. به گونه ای که اگر بنا باشد مدارس به عنوان رده­ی عملیاتی و تجلی­گاه فرهنگ و تربیت برای تحقق اهداف نظام آموزش و پرورش، محیط یادگیری مناسبی برای یادگیرندگان فراهم آورد، بایستی توجه را بیش از بیش بر نقش افراد در مدارس معطوف نماید. از سوی دیگر بهبود مدارس با فعالیت های مربوط به تغییر در ارتباط است و در خیل نقش­ آفرینی­ هایی که یک مدیر  و رهبر آموزشی می تواند در مدرسه ایفا نماید در جهش رو به رشدی توجهات بین المللی به توسعه رهبران آموزشی به عنوان مولفه­ ای مهم در بهبود مدارس معطوف گردیده است. چرا که بستر رهبری ارزش­های تثبیت شده فردی و حرفه­ ای بوده و نقش عمده رهبر، وحدت بخشی افراد حول ارزش­های محوری سازمان و اجتماع است. از این رو در این مطالعه با تأملی برمفهوم پردازی دو مقوله مدیریت و رهبری آموزشی به تبیین تمایزات بین این دو و ضرورت حرکت به سوی رهبری آموزشی به صورت تلویحی اشاره گردیده است. بی شک هنرنمایی مدیران در ایفای نقش رهبری آموزشی منجر به مدارسی اثربخش و ایجاد فرصت هایی بهتر برای آموختن و آموزاندن می­گردد. از این رو رهبری به عنوان مولفه اصلی عمل مدیریت در مدارس بهتر است توسط سیاستگذاران و کارگزاران نظام آموزشی مورد توجه قرار گیرد. همچنین این برنامه که مدیران می­توانند بهتر از آنی باشند که هستند زمانی در آموزش و پرورش تحقق می یابد که در سیاست­گذاری­های آموزشی و برنامه های توسعه حرفه­ای مدیران و رهبران آموزشی، بستر پرداختن به این مهم در بوته عمل مطرح و مورد بازبینی و بازاندیشی قرار گیرد. از این­رو در این کتاب با نگاهی نو و پژوهشگرانه به رهبری و مدیریت آموزشی اثربخش در نظام تعلیم وتربیت سعی شده که رکن اساسی برای تغییر و تحول بنیادین در نظام آموزشی است پرداخته شود.https://s31.picofile.com/file/8470965068/1468.png

کتاب فناوری وروش ها ی نوین آموزشی درنظام تعلیم وتربیت/نیازامروز،ضرورت فردا

دراین مجموعه کوشیده شده است تابانگاهی ژرف بینانه وعمیق درجهت رسیدن به تحوّل بنیادین درآموزش وپرورش مطالب دردوبخش اصلی واساسی ارائه شود؛

1-  بخش اول شامل روش های نوین تدریس که یک بخش اساسی ومهم امروزه درنظام تعلیم وتربیت به شمار می رود می باشد ومعلمان به عنوان مهمترین رکن نظام آموزش وپرورش می بایست آنهارافرابگیرندوبااجراوپیاده سازی درکلاس درس هم برکیفیّت آموزش وپرورش بیفزایندوهم ازبسیاری ازکاستی های نظام آموزش وپرورش سنّتی که درآن تنها معلم محورومداربحث درکلاس درس بودبکاهندوزمینه حضورفعّال وموثروبانشاط دانش آموزدرمباحث رافراهم نمایند.

2-    بخش دوم با موضوع آشنایی با فنّاوری های نوین آموزشی که روند گسترش فنّاورانه آموخته ها توسط دانش آموزان و تأثیرگذاری آنها در تمامی شئونات زندگی به ویژه آموزش رافراهم می کندمی باشدکه معلم باآشنایی و مدیریت صحیح در به کارگیری آن در فرآیند یاددهی ـ یادگیری کیفیّت یادگیری راتعمیق می بخشد.بنابراین دراین مجموعه سعی شده بانگاه آسیب شناسانه به کاستی های روش های مرسوم وسنتی تدریس مطالب به گونه ای تدوین وتالیف شوندتاعلاوه برجذّاب بودن برای معلمان،دانشجویان و همه علاقه مندان عرصه تعلیم وتربیت ،زمینه رغبت وشکوفایی بیشتریاددهی ویادگیری درکلاس درس رافراهم نمایند .https://s32.picofile.com/file/8479970126/%D8%AC%D9%84%D8%AF_%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8_%D9%81%D9%86%D8%A7%D9%88%D8%B1%DB%8C.png

کتاب اقدام پژوهی/ازتئوری تاعمل

اقدام پژوهی یا معلم پژوهنده ، رویکردی آموزشی و پژوهشی است که هدف از آموزش و به کارگیری آن حل چالشها و مسائلی است که معلمان در حین عمل و به ویژه طی فرآیند یاددهی-یادگیری با آن مواجه می شوند.یعنی معلم به شیوه ای علمی و پژوهشی درفرآیندی نظام مند،ضمن تمرکز برچالشهای پیش رو، با پرورش فرضیاتی درباره آنها در ذهن خود ، به جمع آوری اطلاعات درباره آنها پرداخته و آنها را به آزمون بگذارد و بدین وسیله ضمن دسترسی به راه حلهای مناسب و به کارگیری آن ، به حل مشکلات و موانع موجود بپردازد وضمن بهسازی فرآیند آموزش ، به تحقّق یادگیری مناسب تر و مطلوب تر دست یابد.

نگارنده این اثر بر این باور است که تا خود معلمان وارد میدان پژوهش نشوند، نمی توان فقط با اتکابه یافته های پژوهشی پژوهشگران دانشگاهی و مرسوم ، تحوّل چشمگیری در آموزش و یادگیری به وجود آورد . این سخن نه ادعا ، بلکه واقعیتی است که امروزه نه تنها در کشور ما ، بلکه در دیگر کشورهای در حال توسعه و پیشرفته از سوی بسیاری از محققان و صاحب نظران علوم تربیتی پذیرفته شده است .بنابراین دراین مجموعه کوشیده شده است تاچیستی،چرایی وچگونگی انجام اقدام پژوهی موثروسازنده که منجربه ارائه راه حل های مفیدوکاربردی درمحیط های آموزشی شودارائه شود  تامعلمان به عنوان اصلی ترین رکن نظام تعلیم وتربیت ،راهکارهای عملیاتی راباانجام اقدام پژوهی درعرصه آموزش به اجراگذاشته وبربهبودکیفیت یادگیری درراستای تحول بنیادین درآموزش وپرورش بیفزایند وازنتایج آن دراجرای خط مشی هاوتحقّق اصول ودستورالعمل های موجّه که نظام آموزشی  رابه خصلت تحرّک وخلاقیّت مجهزمی گرداند،بهره گیرند. پس ضرورت این مقوله دردستگاه تعلیم وتربیت به معنی واقعی کلمه ،این است که حساسیّت لازم رادرمعلمان ومربیّان نسبت به کاری که می خواهند انجام دهند ایجادنموده وازتعلیم وتربیتی که غالباتقلیدی است فاصله گرفته ونهایتا”معلم ؛محقّق شود.

http://s5.picofile.com/file/8130473334/222.jpg

کتاب آموزش مقدماتی GISوکاربردآن درجغرافیا

حجم زیاد داده و کاربردهای روزافزون آنها در نظام های مختلف مرتبط با زمین نظیر منابع طبیعی، محیط زیست، خاک ،جغرافیاو زمین شناسی و … از یک سو و ماهیت پویایی و تغییرپذیری آنها در بعضی از نظامها از جمله منابع طبیعی و محیط زیست از سویی دیگر، ضرورت استفاده از ابزارهای کمکی الکترونیکی و روشهای نوین را مطرح ساخته اند. توسعه و تکامل بسیار سریع فن آوری     رایانه ای در بخش های سخت و نرم افزاری آن در دهه های اخیر ابتدا امکانات و تسهیلات فنی بسیار زیادی در رابطه با پردازش هندسی و گرافیکی داده های مرتبط با زمین و همچنین سازماندهی، مدیریت و به کارگیری اطلاعات موضوعی را به طور مجزا  فراهم ساخت. تشخیص ضرورت در اختیار داشتن و به کارگیری تسهیلات فوق به طور یکپارچه و توامان در رابطه با داده های زمینی، منجر به طراحی و ایجاد سیستمهای اطلاعات جغرافیایی گردید.ما در این مجموعه تلاش کردیم تاآموزش مقدماتی این نرم افزار را به صورت ساده و فشرده ارائه نماییم تا دانشجویان  وعلاقه مندان پس ازمطالعه این کتاب در مدتی کوتاه بر تمام زوایای نرم افزار مسلط شده و برای به کار بردن آن در زمینه کاری یا تحصیلی خود با مشکلی روبرو نباشند.

http://s5.picofile.com/file/8130473384/333.jpg

THE EFFECT OF LIFE QUALITY ON JOB SATISFACTION AMONG TEACHERS

کتاب دبیرآموزش وپرورش شهرستان رشتخوارپس ازچاپ وانتشاردرآلمان با عنوان« THE EFFECT OF LIFE QUALITY ON JOB SATISFACTION AMONG TEACHERS. »درانتشارات معتبردانشگاهی بین المللی  ازجمله morebooks آلمان و انتشاراتamazon آمریکامنتشرشد.قیمت این کتاب دراین انتشارات  35.90 یورو  معادل یکصدوهشتادهزارتومان می باشدکه به صورت آنلاین دراختیارخریداران کتاب قرارمی گیرد.

http://s3.picofile.com/file/8216225434/KETAB_.png

 محتوای این کتاب که درحدود50 صفحه به زبان لاتین تدوین شده است توسط توزیع کنندگان عمده کتاب جهان از جمله انتشاراتamazon آمریکا وبسیاری ازانتشارات معتبراروپا عرضه شده است .مولف کتاب باتوجه به چاپ کتابش درانتشارات بین المللی کشورهای اروپایی می گوید: امروزه نظام تعلیم وتربیت باآموزش معلمان وبرنامه های پژوهشی توانسته است دربخش های مختلف علمی ،آموزشی،پژوهشی وفناوری های نوین دستاوردهای مطلوبی راکسب کندکه قابلیت ارائه درژورنال ها و مجامع بین المللی راداردواین امرباانتشاریافته هادرعرصه های مختلف بین المللی، زمینه توسعه وپیشرفت آموزش وپرورش رافراهم خواهدساخت .

http://s2.picofile.com/file/8265212876/Geo2.jpg

در کتاب حاضر، تلاش شده ضمن بررسی مقدماتی، مطالعات محیطی و جغرافیای تاریخی و گردشگری، ویژگی‌های جغرافیای تاریخی و موقعیت گردشگری شهرستان «رشتخوار» تدوین شود. همچنین سعی شده باشناساندن ومعرفی  گنجینه‌های  تاریخی وگردشگری شهرستان ،جلوه باارزشی از تاریخ گذشته وطبیعت زیبای آن رامعرفی نماید.

http://s2.picofile.com/file/8265212900/Geo1.jpg

دراین کتاب درسه بخش مجزا جغرافیای طبیعی،انسانی واقتصادی شهرستان رشتخوارمعرفی شده است.

http://s5.picofile.com/file/8283152534/maghalenevi.png

دراین کتاب باتوجه به نیاز دانشجویان وپژوهشگران به تدوین وارائه مقاله در دروس مختلف وارائه درسمینارهای داخلی وخارجی،اصول وفنون مقاله نویسی بابیانی بسیار ساده وروان در8فصل بیان شده وکوشیده شده تامقدمات مقاله نویسی با زبانی ساده به مخاطبین اموزش داده شود.همچنین با مروری برانواع مقالات ،مراکز علمی وپژوهشی  وموسسات ملی وبین المللی  دراین حوزه معرفی گردیده است.

https://s32.picofile.com/file/8479969892/3%D8%AC%D9%84%D8%AF_%D9%85%D9%82%D8%AF%D9%85%D8%A7%D8%AA_%D8%B1%D9%88%D8%B4_%D8%AA%D8%AD%D9%82%DB%8C%D9%82.png

پژوهش، عامل توسعه و پویایی سازمانی و منشا تولید و توسعه‌‌ی مرزهای دانش است که امروزه این رویکرد بیش از پیش مورد توجه سازمان‌‌ها و جوامع  قرار گرفته است. در سازمان‌‌های رسمی و خصوصاً آموزشی که محور تغییر و تحولات اجتماعی است و همواره مورد اتکای اصلاح‌‌گران اجتماعی بوده است، بدون شک تعامل بسیاری از عوامل و فرایندها جواب‌‌گویی این نهاد را در قبال مسئولیت در آن میّسر می‌سازد. چنانچه دراین جهت راهکارهای مناسب برای تعلیم و تربیت و اصلاح وضعیت موجود برای رسیدن به موفقیت را می‌توان با تکیه بر جست و جوهای علمی و تحلیل و پژوهش به آن دست یافت. وظایف و ماموریت‌‌های دشوار و حسّاس آموزش  در پرتو فعالیت‌‌های پژوهشی امکان تحقق می‌‌یابند و تحلیل و پیش‌‌بینی پدیده‌‌های آموزشی جز با بررسی عادلانه‌‌ی پژوهشگران قابل انجام نیست، با این توصیف تدارک فعالیت‌‌های پژوهشی به عنوان اقدامی کاملا”ضروری احساس می‌‌گردد.

در هر دوره تاریخی، انسان برای به دست آوردن اطلاعات نیاز به آشنایی با روش‌های تحقیق داشته است. این روش‌ها و ابزارها با پیشرفت تکنولوژی و توسعه معلومات بشری، بهبود یافته‌اند و به طور طبیعی روش‌های تحقیق در آینده نیز بهبود خواهد یافت. بنابراین، آشنایی با روش‌های تحقیق برای همه کسانی که به دنبال کشف معلومات و افزایش دانش بشری هستند، ضروری است. بنابراین تحقیق و پژوهش، فعالیت‌هایی هستند که به بحث و بررسی عمیق از یک موضوع خاص می‌پردازند تا به دست آوردن دانش جدید و افزایش اطلاعات درباره آن موضوع کمک کنند.این امر نشان از تعهد به ارتقای دانش و شناخت بیشتر انسانها از دنیای اطراف خود دارد. تحقیق و پژوهش در تمام حوزه‌های علمی، فنی و اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرند و نقش به سزایی در پیشرفت و توسعه جوامع دارند. در حین تحقیق و پژوهش، روش‌های مختلفی مانند مطالعه کتاب، تحلیل داده‌ها، انجام آزمایشات، مصاحبه و مشاهده مستقیم از زمینه مورد بررسی استفاده می‌شود. نتایج حاصل از تحقیقات و پژوهش‌ها علاوه بر افزایش دانش، می‌توانند به حل مسائل و پاسخ به سوالات پیچیده در جوامع ما کمک کنند.

هدف اصلی تحقیق و پژوهش، افزایش دانش و اطلاعات، ارایه تفسیر‌های جدید و مبتنی بر شواهد، تجزیه و تحلیل موضوعات پیچیده و به دست آوردن نتایج بهتر و دقیق‌تر است. به طور کلی، تحقیق و پژوهش ابزاری قدرتمند برای پیشرفت و شکوفایی علمی و اجتماعی جوامع ما می‌باشند.

کتاب “روش تحقیق” یک راهنمای جامع و کامل برای انجام تحقیقات در هر حوزه‌ای است. این کتاب به دانشجویان، پژوهشگران و علاقمندان به تحقیقات کمک می‌کند تا با روش‌ها و فنون مناسب برای جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل داده‌ها و ارائه نتایج، آشنا شوند. در این کتاب مبحث متنوعی از جمله تعریف و اهمیت تحقیق، مراحل تحقیق، انواع روش‌های تحقیق، جمع‌آوری داده‌ها، تجزیه و تحلیل آماری، ارائه یافته‌ها و نتایج، نگارش گزارش تحقیق و … مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. این کتاب منبعی ارزشمند برای دانشجویان و همه کسانی است که قصد دارند تحقیقات خود را بهبود بخشند و نتایج بهتری برای کار خود به‌دست بیاورند. این کتاب با عنوان “مقدمات روش تحقیق در علوم تربیتی و علوم انسانی”، با توجه به منابع، آثار و تجارب دیگران و نیز تجربیات طولانی‌مدت نویسنده در زمینه تحقیقات، به آموزش روش‌های تحقیق و مسئولیت‌های پژوهشی دانشگاهی می‌پردازد. این کتاب برای علاقه‌مندان و دانشجویان علوم انسانی و اجتماعی می‌تواند مفید باشد.

https://s32.picofile.com/file/8479970118/%D8%AC%D9%84%D8%AF_%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8_%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9_%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4_%D9%88_%DB%8C%D8%A7%D8%AF%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C_%D8%AF%D8%B1_%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%B3.png

مدیریت آموزشی در نظام‌های آموزشی و خصوصاً مدارس را می‌توان نقطه عطفی در سیر توسعه وتحول نظام آموزشی دانست و با ورود به قرن بیستم اهمیت آن برای نظام‌‌های آموزشی بیش از پیش نمایان شده است. همچنین تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش مبتنی بر آرمان‌های بلند نظام اسلامی باید معطوف به چشم اندازی باشد که در افق روشن 1404، ترسیم گر ایرانی توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه با هویتی اسلامی انقلابی، الهام‌بخش جهان اسلام همراه با تعاملی سازنده و موثر در عرصه روابط بین المللی باشد. هرچند در سه دهه گذشته تلاش‌های وافر و قابل تقدیری از سوی مسئولان و دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت برای بهبود و اصلاح نظام آموزشی کشور به عمل آمده که خوشبختانه نتایج مثبت و مفیدی نیز بر جای گذاشته است؛ لیکن هنوز آموزش و پرورش در مدارس با چالش‌های جدی روبه رو است و میانگین نمرات آموزشی و پرورشی دانش آموزان در مدارس  مناسب نبوده و برونداد آن در طراز جمهوری اسلامی ایران نبوده و پاسخگوی تحولات محیطی و نیازهای جامعه نمی‌باشد. از این رو، تاکیدات حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی مبنی بر ضرورت تحول بنیادین در آموزش و پرورش با تکیه بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی ایرانی و تدوین الگویی اسلامی ایرانی برای تحول و پرهیز از الگوهای وارداتی، کهنه و تقلیدی محض، چراغ راه  برون رفت از چالش‌های نظام آموزشی کشور می‌باشد. بنابراین زمینه‌سازی برای دستیابی به استانداردهای آموزشی و مدیریتی در مدارس، زمینه‌سازی به منظور ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی مدارس، حرکت به سوی نهادینه ‌‌سازی، نگاه تعالی‌بخش در فرآیندهای مدیریتی، ایجاد وفاق سازمانی از طریق توسعه فرهنگ کار گروهی در مدرسه، ترویج و تقویت سیستم خود ارزیابی در راستای بهبود و تعالی عملکرد مدیریت و رهبری در مدرسه، افزایش انگیزه مدیران و دیگر کارکنان برای بهبود عملکرد و توسعه و تقویت مشارکت کارکنان، دانش آموزان و اولیاء در امر راهبردی و مدیریت مدرسه را از اهداف کیفی برنامه ‌‌های تحول بنیادین می‌باشد. بنابراین امروزه اهمیت مدیریت موثر در سازمان‌‌های آموزشی و مدارس به صورت روزافزون مورد توجه قرار گرفته است. به گونه‌ای که اگر بنا باشد مدارس به عنوان رده‌‌ی عملیاتی و تجلی‌‌گاه فرهنگ و تربیت برای تحقق اهداف نظام آموزش و پرورش، محیط یادگیری مناسبی برای یادگیرندگان فراهم آورد، بایستی توجه را بیش از پیش بر نقش افراد در مدارس معطوف نمود. از سوی دیگر بهبود مدارس با فعالیت‌های مربوط به تغییر در ارتباط است و در خیل نقش ‌‌آفرینی‌‌‌هایی که یک مدیر آموزشی می‌تواند در مدرسه ایفا نماید در جهش رو به رشدی توجهات بین المللی به توسعه مدیران آموزشی به عنوان مولفه‌‌ای مهم در بهبود مدارس معطوف گردیده است. چرا که بستر مدیریت، ارزش‌‌های تثبیت شده فردی و حرفه‌‌ای بوده و نقش عمده وی، وحدت بخشی افراد حول ارزش‌‌های محوری سازمان و اجتماع است. از این رو در این مطالعه با تأملی بر مفهوم پردازی و ابداع نظریه و مدل جدید و توسعه‌ای «کلینیـک آمـوزش و یـادگیـری در مـدارس» که تحقیقات نشان می‌دهد، تاکنون  به صورت محدود و غیرانتفاعی در برخی از کشورهای غربی مورد استفاده واقع شده است و تجربه زیسته آموزشی و مدیریت و کار با دانش آموزان متوسطه دوم، اینجانب را به فکر انداخت تا با ارائه الگویی ملی در عرصه تعلیم و تربیت بتوانیم به نهادینه‌سازی این اندیشه آموزشی و پرورشی پرداخته و با به کارگیری آن در مدارس کل کشور در جهت بومی‌سازی آن اقدام نماییم. ان شاء ا…

بی شک هنرنمایی مدیران و استفاده از این الگو در مدارس در ایفای نقش رهبری آموزشی منجر به مدارسی اثربخش و ایجاد فرصت‌هایی بهتر برای آموختن و آموزاندن می‌‌گردد. از این رو مدیریت آموزشی، به عنوان مؤلفه اصلی عمل در مدارس بهتر است توسط سیاستگذاران و کارگزاران نظام آموزشی مورد توجه قرار گیرد. همچنین این برنامه که مدیران می‌‌توانند بهتر از آنی باشند که هستند، زمانی در آموزش و پرورش تحقق می‌یابد که در سیاست‌‌گذاری‌‌های آموزشی و برنامه‌های توسعه حرفه‌‌ای مدیران و رهبران آموزشی، بستر پرداختن به این مهم در بوته عمل مطرح و مورد بازبینی و بازاندیشی قرار گیرد. از این‌‌رو می‌توان با نگاهی نو و پژوهشگرانه به مدیریت آموزشی اثربخش در نظام تعلیم وتربیت که رکن اساسی برای تغییر و تحول بنیادین در نظام آموزشی است پرداخت و با توجه به این موضوع مهم زمینه رشد وتعالی نظام آموزش و پرورش را فراهم ساخت.

https://s32.picofile.com/file/8479970642/%D8%AC%D9%84%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8_%DA%A9%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%B2%DB%8C_%D8%B1%D8%B4%D8%AA%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B15.jpg

در دنیای کنونی مقولاتی چون توسعه پایدار، تامین و امنیت مواد غذایی، کاهش منابع آب و چالش های  امنیتی و محدودکننده  آن ، از جمله مواردی است که توجه به بخش کشاورزی را در اقتصاد ملی از اهمیت ویژه ای برخوردار می سازد. در کشورعزیز و پهناور ما، ایران اسلامی که از تنوع آب و هوایی گسترده،منابع آب و خاک مناسب و همچنین نیروی کار دلسوز و متعهد برخوردار است ضروری است تا با استفاده از تمامی ظرفیت های  موجود در بخش کشاورزی ، در رسیدن به امنیت پایدار غذایی، برنامه ریزی جامع و واقع گرایانه ای صورت گیرد.بدیهی است این مهم جز با محور قراردادن “تولید” در برنامه ها و توجه خاص به “توسعه روستاها وبخش کشاورزی” غیر ممکن خواهد بود.

بی شک تداوم فعالیت های تولیدی وکشاورزی در گرو اتصال پژوهشگران با حوزه های آموزشی وتولید وبهره وری بهینه از آب وخاک خواهد بود. همچنین دستیابی به شاخص های  مطلوب در بخش کشاورزی در گرو به کارگیری نتایج تحقیقات در کشتزارها ، مزارع ، باغات و مراتع بوده و به یقین بهره گیری از تجارب ارزشمند کشاورزان و تعامل سازنده با آنان موجب تضمین امنیت غذایی و سرعت بخشیدن به تحقق اهداف راهبردی مورد نظر خواهد بود . اگر چه خشکسالی های  اخیر از سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی تا حدودی کاسته است ولی با بهره گیری  از اصول علمی نوین به زراعی و مدیریت منابع آب ،  می توان به شاخص های  پیش بینی شده و مورد انتظار دست یافت.ازاین رو این همایش در منطقه رشتخوار باهمت کارشناسان ومتخصصان رشته های کشاورزی وامورباغی شاغل درهنرستان دکتر علوی انجام شد تا تازه ترین دستاوردهای علمی وپژوهشی را دراختیار کشاورزان وبهره وران امور زراعی قرار دهد تا ره توشه ای جهت دستیابی به توسعه پایدار را دراین منطقه از کشور فراهم آورد.ان شاء الله

بدین وسیله از کلیه پژوهشگران وعزیزانی که در این عرصه قلم وقدمی نهاده اند به نمایندگی از مجموعه تعلیم و تربیت شهرستان سپاسگزاری نموده و از خداوند منان طلب توفیق روزافزون و صحت و سلامتی را برای ایشان دارم.

***لازم به ذکراست از نویسنده ده ها اثر تالیفی دیگر و در زمینه های مختلف علوم باهمکاری موسسات ودانشگاه ها و مراکزعلمی به چاپ رسیده است که تنها در این بخش به مجموعه کوچکی از آنها بسنده شد.

سبد خرید
پیمایش به بالا