کتاب امام علی (ع)دردانه آفرینش
این کتاب درسال 1383توسط مولف وبااستنادبه تمام کتب ومتون معتبردرباه زندگی امیرمومنان حضرت علی (ع) نگاشته شده است ودرباره این کتاب همین بس که:آب دریارااگرنتوان کشید پس به قدرتشنگی بایدچشید
کتاب مدیریت و رهبری آموزشی اثربخش
مدیریت و رهبری آموزشی را می توان نقطه عطفی در سیر توسعه وتحول نظام آموزشی دانست و با ورود به قرن بیستم اهمیت آن برای نظامهای آموزشی بیش از پیش نمایان شده است. همچنین تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش مبتنی بر آرمانهای بلند نظام اسلامی باید معطوف به چشماندازی باشد که در افق روشن 1404، ترسیمگر ایرانی توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه با هویتی اسلامی انقلابی، الهامبخش جهان اسلام همراه با تعاملی سازنده و مؤثر در عرصه روابط بینالمللی باشد. هرچند در سه دهه گذشته تلاشهای وافر و قابل تقدیری از سوی مسئولان و دستاندرکاران نظام تعلیم و تربیت برای بهبود و اصلاح نظام آموزشی کشور به عمل آمده که خوشبختانه نتایج مثبت و مفیدی نیز بر جای گذاشته است؛ لیکن هنوز آموزش و پرورش با چالشهای جدی روبهرو است و برونداد آن در طراز جمهوری اسلامی ایران و پاسخگوی تحولات محیطی و نیازهای جامعه نمیباشد. از این رو، تأکیدات حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی مبنی بر ضرورت تحول بنیادین در آموزش و پرورش با تکیه بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی ـ ایرانی و تدوین الگویی اسلامی ـ ایرانی برای تحول و پرهیز از الگوهای وارداتی، کهنه و تقلیدی محض، چراغ راه برونرفت از چالشهای نظام آموزشی کشور میباشد. بنابراین زمینهسازی برای دستیابی به استانداردهای آموزشی و مدیریتی در مدارس، زمینهسازی به منظور ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی مدارس، حرکت به سوی نهادینهسازی نگاه تعالی بخش در فرآیندهای مدیریتی، ایجاد وفاق سازمانی از طریق توسعه فرهنگ کار گروهی در مدرسه، ترویج و تقویت سیستم خود ارزیابی در راستای بهبود و تعالی عملکرد مدیریت و رهبری در مدرسه، افزایش انگیزه مدیران و دیگر کارکنان برای بهبود عملکرد و توسعه و تقویت مشارکت کارکنان، دانشآموزان و اولیاء در امر راهبردی و مدیریت مدرسه را از اهداف کیفی برنامههای تحول بنیادین می باشد. از آنجا که آموزش و پرورش تمام ساحتی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مورد تأکید است و ملاک تربیت در همه بخش ها نیز فطرت انسانی است. در ارتقای کیفیت یاددهی و یادگیری، رهبری و مدیریت آموزشی از اهمیت به سزایی برخوردار است، عوامل و بخش های متعدد مدرسه باید در این مسیر هم جهت شوند و این نکته نیز با آگاهی مدیران از ویژگیها و راههای تحقق مدرسه کیفی عملی میشود، طرح تحول مدیریت مدرسه نقطه آمال ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش است .این طرح از درون مدرسه رقم می خورد و مهمترین بخش از نظام تعلیم و تربیت است. در نهایت تغییر و تحول در رهبری و مدیریت آموزشی موجب میشود نظام مدرسه به یک نظام شیشه ای و شفاف برای همگان تبدیل شود که می تواند نتایج و اثرات مفیدی را بر کیفیت بخشی به نظام آموزش و پرورش داشته باشد. بنابراین امروزه اهمیت مدیریت و رهبری موثر در سازمانهای آموزشی به صورت روزافزون مورد توجه قرار گرفته است. به گونه ای که اگر بنا باشد مدارس به عنوان ردهی عملیاتی و تجلیگاه فرهنگ و تربیت برای تحقق اهداف نظام آموزش و پرورش، محیط یادگیری مناسبی برای یادگیرندگان فراهم آورد، بایستی توجه را بیش از بیش بر نقش افراد در مدارس معطوف نماید. از سوی دیگر بهبود مدارس با فعالیت های مربوط به تغییر در ارتباط است و در خیل نقش آفرینی هایی که یک مدیر و رهبر آموزشی می تواند در مدرسه ایفا نماید در جهش رو به رشدی توجهات بین المللی به توسعه رهبران آموزشی به عنوان مولفه ای مهم در بهبود مدارس معطوف گردیده است. چرا که بستر رهبری ارزشهای تثبیت شده فردی و حرفه ای بوده و نقش عمده رهبر، وحدت بخشی افراد حول ارزشهای محوری سازمان و اجتماع است. از این رو در این مطالعه با تأملی برمفهوم پردازی دو مقوله مدیریت و رهبری آموزشی به تبیین تمایزات بین این دو و ضرورت حرکت به سوی رهبری آموزشی به صورت تلویحی اشاره گردیده است. بی شک هنرنمایی مدیران در ایفای نقش رهبری آموزشی منجر به مدارسی اثربخش و ایجاد فرصت هایی بهتر برای آموختن و آموزاندن میگردد. از این رو رهبری به عنوان مولفه اصلی عمل مدیریت در مدارس بهتر است توسط سیاستگذاران و کارگزاران نظام آموزشی مورد توجه قرار گیرد. همچنین این برنامه که مدیران میتوانند بهتر از آنی باشند که هستند زمانی در آموزش و پرورش تحقق می یابد که در سیاستگذاریهای آموزشی و برنامه های توسعه حرفهای مدیران و رهبران آموزشی، بستر پرداختن به این مهم در بوته عمل مطرح و مورد بازبینی و بازاندیشی قرار گیرد. از اینرو در این کتاب با نگاهی نو و پژوهشگرانه به رهبری و مدیریت آموزشی اثربخش در نظام تعلیم وتربیت سعی شده که رکن اساسی برای تغییر و تحول بنیادین در نظام آموزشی است پرداخته شود.
کتاب فناوری وروش ها ی نوین آموزشی درنظام تعلیم وتربیت/نیازامروز،ضرورت فردا
دراین مجموعه کوشیده شده است تابانگاهی ژرف بینانه وعمیق درجهت رسیدن به تحوّل بنیادین درآموزش وپرورش مطالب دردوبخش اصلی واساسی ارائه شود؛
1- بخش اول شامل روش های نوین تدریس که یک بخش اساسی ومهم امروزه درنظام تعلیم وتربیت به شمار می رود می باشد ومعلمان به عنوان مهمترین رکن نظام آموزش وپرورش می بایست آنهارافرابگیرندوبااجراوپیاده سازی درکلاس درس هم برکیفیّت آموزش وپرورش بیفزایندوهم ازبسیاری ازکاستی های نظام آموزش وپرورش سنّتی که درآن تنها معلم محورومداربحث درکلاس درس بودبکاهندوزمینه حضورفعّال وموثروبانشاط دانش آموزدرمباحث رافراهم نمایند.
2- بخش دوم با موضوع آشنایی با فنّاوری های نوین آموزشی که روند گسترش فنّاورانه آموخته ها توسط دانش آموزان و تأثیرگذاری آنها در تمامی شئونات زندگی به ویژه آموزش رافراهم می کندمی باشدکه معلم باآشنایی و مدیریت صحیح در به کارگیری آن در فرآیند یاددهی ـ یادگیری کیفیّت یادگیری راتعمیق می بخشد.بنابراین دراین مجموعه سعی شده بانگاه آسیب شناسانه به کاستی های روش های مرسوم وسنتی تدریس مطالب به گونه ای تدوین وتالیف شوندتاعلاوه برجذّاب بودن برای معلمان،دانشجویان و همه علاقه مندان عرصه تعلیم وتربیت ،زمینه رغبت وشکوفایی بیشتریاددهی ویادگیری درکلاس درس رافراهم نمایند .
کتاب اقدام پژوهی/ازتئوری تاعمل
اقدام پژوهی یا معلم پژوهنده ، رویکردی آموزشی و پژوهشی است که هدف از آموزش و به کارگیری آن حل چالشها و مسائلی است که معلمان در حین عمل و به ویژه طی فرآیند یاددهی-یادگیری با آن مواجه می شوند.یعنی معلم به شیوه ای علمی و پژوهشی درفرآیندی نظام مند،ضمن تمرکز برچالشهای پیش رو، با پرورش فرضیاتی درباره آنها در ذهن خود ، به جمع آوری اطلاعات درباره آنها پرداخته و آنها را به آزمون بگذارد و بدین وسیله ضمن دسترسی به راه حلهای مناسب و به کارگیری آن ، به حل مشکلات و موانع موجود بپردازد وضمن بهسازی فرآیند آموزش ، به تحقّق یادگیری مناسب تر و مطلوب تر دست یابد.
نگارنده این اثر بر این باور است که تا خود معلمان وارد میدان پژوهش نشوند، نمی توان فقط با اتکابه یافته های پژوهشی پژوهشگران دانشگاهی و مرسوم ، تحوّل چشمگیری در آموزش و یادگیری به وجود آورد . این سخن نه ادعا ، بلکه واقعیتی است که امروزه نه تنها در کشور ما ، بلکه در دیگر کشورهای در حال توسعه و پیشرفته از سوی بسیاری از محققان و صاحب نظران علوم تربیتی پذیرفته شده است .بنابراین دراین مجموعه کوشیده شده است تاچیستی،چرایی وچگونگی انجام اقدام پژوهی موثروسازنده که منجربه ارائه راه حل های مفیدوکاربردی درمحیط های آموزشی شودارائه شود تامعلمان به عنوان اصلی ترین رکن نظام تعلیم وتربیت ،راهکارهای عملیاتی راباانجام اقدام پژوهی درعرصه آموزش به اجراگذاشته وبربهبودکیفیت یادگیری درراستای تحول بنیادین درآموزش وپرورش بیفزایند وازنتایج آن دراجرای خط مشی هاوتحقّق اصول ودستورالعمل های موجّه که نظام آموزشی رابه خصلت تحرّک وخلاقیّت مجهزمی گرداند،بهره گیرند. پس ضرورت این مقوله دردستگاه تعلیم وتربیت به معنی واقعی کلمه ،این است که حساسیّت لازم رادرمعلمان ومربیّان نسبت به کاری که می خواهند انجام دهند ایجادنموده وازتعلیم وتربیتی که غالباتقلیدی است فاصله گرفته ونهایتا”معلم ؛محقّق شود.
کتاب آموزش مقدماتی GISوکاربردآن درجغرافیا
حجم زیاد داده و کاربردهای روزافزون آنها در نظام های مختلف مرتبط با زمین نظیر منابع طبیعی، محیط زیست، خاک ،جغرافیاو زمین شناسی و … از یک سو و ماهیت پویایی و تغییرپذیری آنها در بعضی از نظامها از جمله منابع طبیعی و محیط زیست از سویی دیگر، ضرورت استفاده از ابزارهای کمکی الکترونیکی و روشهای نوین را مطرح ساخته اند. توسعه و تکامل بسیار سریع فن آوری رایانه ای در بخش های سخت و نرم افزاری آن در دهه های اخیر ابتدا امکانات و تسهیلات فنی بسیار زیادی در رابطه با پردازش هندسی و گرافیکی داده های مرتبط با زمین و همچنین سازماندهی، مدیریت و به کارگیری اطلاعات موضوعی را به طور مجزا فراهم ساخت. تشخیص ضرورت در اختیار داشتن و به کارگیری تسهیلات فوق به طور یکپارچه و توامان در رابطه با داده های زمینی، منجر به طراحی و ایجاد سیستمهای اطلاعات جغرافیایی گردید.ما در این مجموعه تلاش کردیم تاآموزش مقدماتی این نرم افزار را به صورت ساده و فشرده ارائه نماییم تا دانشجویان وعلاقه مندان پس ازمطالعه این کتاب در مدتی کوتاه بر تمام زوایای نرم افزار مسلط شده و برای به کار بردن آن در زمینه کاری یا تحصیلی خود با مشکلی روبرو نباشند.
THE EFFECT OF LIFE QUALITY ON JOB SATISFACTION AMONG TEACHERS
کتاب دبیرآموزش وپرورش شهرستان رشتخوارپس ازچاپ وانتشاردرآلمان با عنوان« THE EFFECT OF LIFE QUALITY ON JOB SATISFACTION AMONG TEACHERS. »درانتشارات معتبردانشگاهی بین المللی ازجمله morebooks آلمان و انتشاراتamazon آمریکامنتشرشد.قیمت این کتاب دراین انتشارات 35.90 یورو معادل یکصدوهشتادهزارتومان می باشدکه به صورت آنلاین دراختیارخریداران کتاب قرارمی گیرد.
محتوای این کتاب که درحدود50 صفحه به زبان لاتین تدوین شده است توسط توزیع کنندگان عمده کتاب جهان از جمله انتشاراتamazon آمریکا وبسیاری ازانتشارات معتبراروپا عرضه شده است .مولف کتاب باتوجه به چاپ کتابش درانتشارات بین المللی کشورهای اروپایی می گوید: امروزه نظام تعلیم وتربیت باآموزش معلمان وبرنامه های پژوهشی توانسته است دربخش های مختلف علمی ،آموزشی،پژوهشی وفناوری های نوین دستاوردهای مطلوبی راکسب کندکه قابلیت ارائه درژورنال ها و مجامع بین المللی راداردواین امرباانتشاریافته هادرعرصه های مختلف بین المللی، زمینه توسعه وپیشرفت آموزش وپرورش رافراهم خواهدساخت .
در کتاب حاضر، تلاش شده ضمن بررسی مقدماتی، مطالعات محیطی و جغرافیای تاریخی و گردشگری، ویژگیهای جغرافیای تاریخی و موقعیت گردشگری شهرستان «رشتخوار» تدوین شود. همچنین سعی شده باشناساندن ومعرفی گنجینههای تاریخی وگردشگری شهرستان ،جلوه باارزشی از تاریخ گذشته وطبیعت زیبای آن رامعرفی نماید.
دراین کتاب درسه بخش مجزا جغرافیای طبیعی،انسانی واقتصادی شهرستان رشتخوارمعرفی شده است.
دراین کتاب باتوجه به نیاز دانشجویان وپژوهشگران به تدوین وارائه مقاله در دروس مختلف وارائه درسمینارهای داخلی وخارجی،اصول وفنون مقاله نویسی بابیانی بسیار ساده وروان در8فصل بیان شده وکوشیده شده تامقدمات مقاله نویسی با زبانی ساده به مخاطبین اموزش داده شود.همچنین با مروری برانواع مقالات ،مراکز علمی وپژوهشی وموسسات ملی وبین المللی دراین حوزه معرفی گردیده است.
***لازم به ذکراست از نویسنده ده ها اثر تالیفی دیگر و در زمینه های مختلف علوم باهمکاری موسسات ودانشگاه ها ومراکزعلمی به چاپ رسیده است که تنهادراین بخش به مجموعه کوچکی از آنها بسنده شد.