آموزش و پرورش اثربخش در دوران کرونا

آموزش و پرورش و کرونا
مقدمه :

در روزهای پر التهاب و اضطراب و سردرگمی سیاستمداران و سیاستگذاران در تمامی کشورها و اکثریت نهادها ؛ نسبت به چگونگی مواجهه کارآمد توأم با چیرگی نهایی بر بیماری همه گیر ناشی از ویروس منحوس کروناCoronavirus (COVID-19)، چشم امید همگان بعد از امدادهای همیشگی الهی به قلم تدبیر و نسخه تجویز اندیشمندان و پژوهشگران جوامع بویژه در ایران اسلامی بوده و هست .

در این میانه جامعه تعلیم و تربیت کشور با 16 میلیون مخاطب مستقیم و قریب به 24 میلیون مخاطب غیر مستقیم و جمعا با چهل میلیون مخاطب فعال یعنی معادل  نیمی از جمعیت کشور دچار چالشی بزرگ در موضوع تحقق اهداف آموزشی و پرورشی برنامه ­ریزی شده در نیمه ­دوم برنامه یکساله تحصیلی خود شد .

این پیشامد تأمل برانگیز پیشاهنگان عرصه علم و پژوهش را برآن داشت تا به مدد اندیشه ­های متعالی  و امید آفرین با ارائه نظرات کاربردی و راهکارهای عملیاتی، گام­ هایی استوار در مسیر تبدیل تهدیدهای مخرب به فرصت­ های مغتنم بردارند .

پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به عنوان مرجع مدیریت و برنامه ریزی حوزه پژوهش و متولی ساماندهی آراء و اندیشه­ های انباشته با رویکردهای متفاوت و متعدد در راستای مواجهه مطلوب و اثربخش با بحران­ ها و حوادث پیش آمده و بر اساس وظایف ذاتی خود کوشید تا با تبیین صحیح مشکلات و تشریح کامل مسائل، مشارکت فعال صاحبنظران، پژوهشگران، اندیشمندان و کارشناسان را به منظور ارائه راهکارها و پیشنهادهای مقبول و مساعد در ابعاد و زمینه­ های گوناگون و از مناظر مختلف جلب و ماحصل آن را در اختیار سیاستگذاران و دست اندرکاران آموزش و پرورش قرار دهد.

گزارش های زیر در حقیقت انعکاسی از فعالیت ­های انجام شده در راستای تحقق مفاد مورد اشاره اعم از مجموعه مقالات،گزارش ­های تحلیلی و یادداشت­ های منتشر شده توسط پژوهشگاه مطالعات در مواجهه با  بیماری کووید  19 –Coronavirus (COVID-19) است .

                                                                            ” پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش “

1- راهنمایی برای مراقبت روانی از کودکان و نوجوانان در زمان شیوع یک بیماری -دکتر بهنام بهراد،استادیار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

2-  کرونا ویروس به مثابه عامل مسبب/ آشکارساز احساس ناامنی و اضطراب جمعی- دکتر مسلم پرتو، استادیار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش 

3- پیامدهای وابسته به سلامت بلایای طبیعی و نقش و کارکرد آموزش و پرورش گزارش برگزاری نشست علمی – تخصصی با ارائه دکتر بهنام بهراد ،استادیار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

4-  راهکاری برای تدوین طرح‌واره یاددهی یادگیری (طرح درس) مبتنی بر امکانات حداقلی فضای مجازی- دکتر محمد حسنی دانشیارپژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش 

5-  پادتن اجتماعی ویروس کرونا – دکتر محمد حسنی دانشیار پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش

6- داشتن برنامه برای بازگشایی مدارس و تقویت آموزش مجازی-دکتر سیدعلی خالقی نژاد پژوهشگر پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

7- بررسی میزان و چگونگی به‌کارگیری رسانه‌های دیداری-شنیداری- نشست ارائه یافته‌ – خانم دکتر فرشته زینی وند نژاد؛

8- چند پیشنهاد کاربردی به معلمان برای استفاده از ظرفیت فضای مجازی و تدریس آنلاین- خانم دکتر فرشته زینی وند نژاد؛ پژوهشگر پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

9- آموزش مجازی از نوع روش کلاس درس معکوس پی آمد شیوع ویروس کرونا و تعطیلی آموزش مدرسه‌ای- خانم دکتر اشرف السادات شکرباغانی دانشیار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

10- معرفی بسترهای آموزشی (پلتفرم ) مناسب آموزش مجازی – خانم دکتر اشرف السادات شکرباغانی دانشیار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

11- درخواست از ستاد ملی مبارزه با کرونا برای بازگشایی مدارس عشایری و روستایی- دکتر رضا کلانتری سرپرست پژوهشکده آموزش و پرورش روستایی، عشایری و چند زبانه پژوهشگاه مطالعات آموزش

12- مدرسه در دل خانه -خانم دکتر زهرا مهربان، دانشیار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

13- آموزش‌های مجازی خود را بهتر مدیریت نماییم- خانم دکتر زهرا مهربان،دانشیار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

14- دورکاری رویکردی با آینده‌ای روشن – خانم دکتر زهرا مهربان،دانشیار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

15- ارزشیابی، گام آخر در ماراتون آموزش مجازی – خانم دکتر زهرا مهربان،دانشیار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

16- در روزهای کرونایی چگونه در خانه بمانیم-خانم دکتر شکوه نوابی نژاد در گفتگوی با شبکه خبر

17- راهکارهایی برای ارتقای سلامت روانی در روزهای کرونا -دکتر حسن پاشا شریفی

18- سبک زندگی والدین در شرایط کرونایی وارائه راهکارهایی برای ارتقاء سلامت روان- دکتر غلامعلی افروز،استاد دانشگاه تهران

19- پویشِ « در خانه می مانیم» نگرشی فلسفی به پویشِ « در خانه می مانیم»- دکتر سعید بهشتی، استاد دانشگاه علامۀ طباطبائی

                                                                                                                         منبع:پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
پیمایش به بالا