دهه کرامت مبارک باد.

دهه کرامت، دهه اول ماه ذی العقده است و آغازش با ولادت حضرت معصومه (علیه السلام) و پایانش با ولادت حضرت ابوالحسن علی بن موسی الرضا (علیه السلام) می باشد.

این دهه یادآور بسیاری از مطالب عالی و مفاهیم بلند و سازنده و ارزشمند است. دهه کرامت یادآور لطیف ترین علائق و مهر و وفاهای کم نظیر یک خواهر نسبت به مقام شامخ و معنوی برادر است.

امام صادق (ع) پیش از ولادت کریمه آل محمد (ص) فرمود:

خدا را حرمی است و آن مکه است، امیرمؤمنان را حرمی است و آن کوفه است و ما اهل بیت را حرمی است و آن قم است. بزودی بانویی به نام فاطمه از تبار من در آن جا دفن شود که هر کس به زیارتش بشتابد، بهشت بر او واجب می گردد.

کرامت به چه معناست ؟

کرامت در معنی لغوی به معنی سخاوت، جوانمردی و بخشندگی است و در مفاهیم انسانی و به مفهوم دینی کرامت به معنی بزرگواری است. براساس احادیث و توصیه های موجود از بزرگان دین اسلام کرامت (بزرگواری) اصل مهمی به شمار می رود.

چنانچه پیامبر اسلام و بزرگان دین توصیه به داشتن کرامت فرموده اند که در ادامه جا به چند حدیث اشاره شده است و از تمام احادیث و روایات عنوان شده در مورد کرامت میتوان به راحتی نتیجه گرفت که کرامت در دین اسلام به معنای “کوچک شمردن دنیا” و “مهار هوای نفس” نیز هست.

برخی دیگر از روایات، وفاداری را به بزرگواری تعبیر می کنند تا حدی که امیرالمومنین (ع) درباره ی کرامت فرموده اند:«وفاداری به پیمان ها از بزرگواری انسان است.»

دهه کرامت چیست

دهه کرامت چیست ؟

یکی از اصلی‌ترین دلیلی که این دهه را دهه کرامت نامیدند، به خاطر کرامات این دو بزرگوار، حضرت رضا (ع) و حضرت معصومه (س) است؛ کرامت به معنای جود و سخا و بزرگواری است.

رسول خدا (ص) درباره بزرگواری می‌فرماید: مردی بزرگوار است که تقوا پیشه و از گناه دوری کند. ائمه ما معصوم بودند، چون اهل گناه نبودند. اگر انسان بخواهد بزرگوار باشد، حتماً باید از گناه دوری کند.

این هم شدنی نیست، مگر انسان بداند از کجا آمده و به کجا می‌ رود. هدفش را بداند. در واقع خود شناسی، می‌تواند انسان را به هدف برساند. اگر انسان بداند چه دُر گرانبهایی در وجودش است، قطعاً با مَن عَرَفَ نَفسَه فَقَد عَرَفَ ربّه می‌تواند به بزرگواری برسد و اهل تقوا باشد.

یکی از دلایل کرامات ائمه ما، همین دوری از گناه و تقوا است. اگر انسان بخواهد به موفقیتی برسد، قطعا باید اهل تقوا باشد تا قدر خودش را بداند. انسان اگر در منزل بزرگواری که اهل جود و سخا است برود قطعا کم نباید بخواهد.

یعنی وقتی شما بدانید فردی قرار است به شما همه چیز بدهد اگر شما کم بخواهید قطعا زیان دیده اید، پس بهتر این است که انسان از امام حاجت بزرگی بخواهد که آن بی نهایت است. بی نهایت، لقای خداوند بزرگ است که راه برایش راحت و رسیدن به اهداف زندگی آسانتر می‌شود.

وقایع دهه کرامت

1. آغاز دهه کرامت با ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) و روز دختر

دهه کرامت همه ساله از روز اول ماه ذی القعده که مصادف است با سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها آغاز می‌شود. روز اول دهه کرامت به مناسبت همین ولادت به نام روز دختر نیز نامگذاری شده است و شور و شعف دختران ایرانی در این روز دوچندان است.

2. بزرگداشت حضرت شاهچراغ برادر امام رضا (ع) در دهه کرامت

در ادامه روز‌های دهه کرامت به ششمین روز خود می‌ رسد که مصادف است با روز بزرگداشت حضرت احمد بن موسی ملقب به شاهچراغ.

ولادت این حضرت دقیق مشخص نیست، اما غالبا ششمین روز از ماه ذی القعده به عنوان بزرگداشت مقام ایشان قرار گرفته است و به نوعی نیمه دهه کرامت با بزرگداشت آن حضرت در شیراز و سایر شهر‌های ایران رنگ و بوی تازه‌ ای می‌ گیرد.

3. ولادت امام رضا علیه السلام نقطه اوج دهه کرامت

آخرین روز از دهه کرامت مصادف با یازدهم ذی القعده یکی از بزرگترین اعیاد ایرانیان است. در سالروز ولادت خورشید تابناک خراسان بلکه کل ایران، حضرت شمس الشموس انیس انفوس سلطان اباالحسن علی بن موسی الرضا ایران اسلامی غرق در شادی و شعف است

و بسیاری از افراد همه ساله خود را در چنین روزی به مشهد مقدس می‌رسانند تا از نزدیک میهمان جشن تولد آن امام همام باشند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید